Vanligtvis är det mångkulturellt då statstelevisionen gör inslag om skolan och elever, men då det handlar om mindre trevliga ämnen gör man traditionsenligt sitt bästa för att låta påskina att det handlar om problem som är minst lika – eller näst intill exklusivt – förekommande bland svenska barn. Så blev det även den här gången då man rapporterade om att läsförståelsen hos landets niondeklassare har försämrats kraftigt.

Det var i förra veckan som SVT rapporterade att nästan 62 000 elever som gått ut nionde klass under det senaste decenniet fått underkänt på läsförståelse i nationella provet.

Samtidigt visar senaste PISA-mätningen att var fjärde niondeklassare inte nådde upp till en basnivå av läsförståelse. 25 000 elever går alltså ut skolan varje år utan att kunna läsa ordentligt – 200 000 sedan 2014.

LÄS ÄVEN: Tiotusentals niondeklassare kuggas i läsförståelse: “Funktionella analfabeter”

Fallet fick statstelevisionen att göra ett undantag från sin vanliga mångkulturella policy och man tog med enbart svenska barn i inslaget. Liknande metodik används även i fall som hedersvåld och gängkriminalitet:

Faksimil SVT

LÄS ÄVEN: Läsförståelsen bland “svenska” elever rasar

Medan de som endast har public service som nyhetskälla möjligen köper bilden man försöker förmedla, är andra desto mer kritiska:

Invandringen drar ned PISA-resultaten

För att dölja tappets storlek valde man tidigare att exkludera de mest lågpresterande invandrargrupperna men efter kritik tvingades man sedermera ta med dessa igen.

Gabriel Heller-Sahlgren, forskare vid Institutet för Näringslivsforskning, som tittat närmare på siffrorna efter den senaste mätningens katastrofsiffror är förvånad över att Sverige inte tappat mer på grund av, som han skriver, “Sveriges generellt större och mer komplicerade invandring än andra länder“.

Han noterar att Sverige ligger fortsatt högt om “man justerar för effekten av invandring“. Sverige står sig då hyfsat bra i relation till ett på samma sätt demografiskt viktat OECD-snitt.

LÄS ÄVEN: Skolforskare: Invandringen drar ned PISA-resultaten