Så kallade allväders- eller åretruntdäck har blivit mer populära i Sverige under de senaste åren och har tidigare kommit standardmonterade på bland annat vissa av Volvos modeller. Men nu varnar forskare för att använda denna typ av däck och konstaterar att de sämsta inte är mycket bättre än sommardäck på snö och is.
Däcken är märkta med en alptopp och snöflinga och påstås fungera både i sommar- och vinterväglag. Men så är inte fallet, vilket framgår av en studie som svenska forskare vid VTI genomfört av 14 olika åretruntdäck. Dessa har körts på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck.
LÄS ÄVEN: Körförbud för tusentals nya elbilar – hjulen kan ramla av
– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren, säger Mattias Hjort, senior forskare vid VTI som lett studien, till Carup.
Bedömningen man gör är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar.
50 procent längre bromssträcka
På is var bromssträckan 25–50 procent längre för åretruntdäck än för ett nordiskt friktionsdäck med ett genomsnitt på drygt 30 procent, och det sämsta åretruntdäcket fungerade lika dåligt som ett sommardäck på is och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket.
Ett tidigare test från Vi Bilägare visade att bromssträckan var 114 procent längre på is.
På snö var bromssträckan också betydligt längre – åretruntdäck hade 10–30 procent mer än för det nordiska referensvinterdäcket med ett genomsnitt på 15 procent.
Sämre än sommardäck
På barmark är åretruntdäcken dessutom sämre än sommardäck. Bromssträckan var här 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.
Avseende bromsgrepp var skillnaden mellan olika åretruntdäck mycket stora – vissa var lika dåliga som sommardäck på snö och is medan andra påminde mer om europeiska dubbfria vinterdäck.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.